مفاهیم رنگ ها

 

 

 

هر رنگی چه پیامی را به ضمیرِ ناخوداگاه ارسال می کند ؟

هر رنگی بصورتِ ذاتی حاملِ پیامی می باشد که باید برای القای آن مفهوم از همان رنگ بهره برد

  • قابل اعتماد و صادق بودن، محافظه کار بودن : آبی
  • غریزه جنسی و احساسات : قرمز
  • ریسک،اخطار و توانایی مالی : نارنجی
  • صمیمیت و دوستی : سبز
  • مراقبت : صورتی، آبی، سبز یا فیروزه ای
  • برازندگی : سیاه، نقره ای
  • کیفیت عالی : سیاه، نقره ای، طلایی یا بنفش
  • مجلل : طلایی، سیاه، نقره ای، بنفش
  • مصنوعی : سیاه، نقره ای
  • قدرتمند : سیاه

 

هر رنگی چه احساس و حالتی را القا می کند؟

شما باید با استفاده از حالات و احساسی که هر رنگ بطور ذاتی القا می کند احساسی را که می خواهید در رابطه با تجارتِ خود بیان کنید :

  • شادی : زرد و آبیِ کم رنگ
  • جدیت : آبی یا نیلی
  • دارای شخصیت حقوقی :   قرمز تیره، مشکی
  • هیجان انگیز : قرمز
  • مراقبت و مهربانی : صورتی، سبز، فیروزه ای، ارغوانی
  • شادمانی : زرد یا نارنجی
  • دوستانه : نارنجی
  • آرامش، راحتی، صلح : آبی، سبز
  • خلاق، خیال انگیز : بنفش، زرد یا ارغوانی

مفهوم روانشناسی رنگ های گرم در بازاریابی و تبلیغات 

قرمز 

قرمز رنگِ آتش و خون است؛ این رنگ مرتبط با انرژی، جنگ، خطر، توانایی، قدرت، شهوت، آرزو و عشق است، قرمز یک محرکِ بسیار قویِ احساسات است؛ سوخت و سازِ بدن انسان را بالا می برد، نرخ تنفس را افزایش می دهد و فشارِ خون را بالا می برد، قرمز قابلیتِ دیده شدن بسیار بالایی دارد و به همین دلیل در تابلوی ایست، چراغِ راهنمایی و مواد آتش زا از این رنگ استفاده می شود، در نشان های تشریفاتی رنگ قرمز به نشانه ی رشادت و دلاوری استفاده می شود و نیز این رنگ در پرچم بسیاری از کشورها دیده می شود.

رنگِ قرمز اشیا را نزدیکتر نشان می دهد، از این رنگ برای تحریک کردنِ افراد به تصمیم گیریِ سریع استفاد می شود؛ قرمز رنگی مناسب برای دکمه های “همین حالا بخرید” و “اینجا کلیک کنید” در بنر هایصفحاتِ اینترنتی است و دربازاریابی و تبلیغات ، گاهی از قرمز برای برانگیختن حسِ شهوت استفاده می شود، استفاد ی گسترده ی این رنگ در نشان دادنِ خطر است مانند علائمِ خطر و هشدار.

این رنگِ در بازاریابی و تبلیغاتبا محوریت انرژی مناسب است مانند نوشابه های انرژی زا، بازی ها، اتومبیل ها، بازاریابی و تبلیغات مرتبط با ورزش و فعالیت های فیزیکی

قرمزِ روشن : نمایانگرِ شادمانی، تمایلاتِ جنسی، شهوت، احساسات و عشق

صورتی : نشان دهنده ی فضای عاشقانه، عشق، دوستی، لطافت و خصوصیاتِ زنانه

قرمزِ تیره : نمایانگرِ  قدرت، عزمِ راسخ، خشم و غضب، رهبری، شجاعت و دلاوری، اشتیاق، نفرت و قهر

قهوه ای : نمایانگرِ پایداری و خصوصیاتِ مردانه

خرمائی (قهوه ای مایل به قرمز) : نمایانگرِ پاییز و فصلِ درو کردن

زرد 

زرد رنگی طلوعِ خورشید است، این رنگ مرتبط با شادی، خوشبختی، هوش و انرژی می باشد، رنگ زرد القی گرما می کند، محرکِ شادی و فعالیت های ذهنی است و انرژی در عضلات ایجاد می کند.این رنگ معمولا با غذا نیز در ارتباط می باشد.

زرد روشن یک جاذبِ توجه است و به همین دلیل معولا تاکسی ها به رنگ زردِ روشن هستند، استفاده ی زیاد از رنگ زرد موجب اضطراب می شود و نشان داده شده است که کودکان در اتاق های زرد رنگ بیشتر گریه می کنند، ترکیبِ زرد با مشکی پیش از هر رنگی دیده می شود و معمولا از این ترکیب برای علائمِ هشدار استفاده می شود، در نشان های تشریفاتی زرد نشان دهنده ی افتخار و وظیفه شناسی است.

استفاده از این رنگ موجب ایجادِ شادی و نشاط می شود، این رنگ مناسب برای بازاریابی و تبلیغات مرتبط با کودکان و اوقاتِ فراغت است.

رنگ زرد بسیار موثر برای جلب توجه است و در قسمت های مهمِ طراحی برای برجسته نشان دادن استفاده می شود همچنین این رنگ نزدِ مردان بسیار سرزنده و یادآورِ دورانِ بچگی است بنابراین استفاده از آن برای فروشِ بازاریابی و تبلیغات  گران و لوکس به مردان توصیه نمی شود ( کمتر کسی برای یک تبلیغات تجاریِ زرد رنگ یا مرسدس بنزِ زرد رنگ هزینه می کند )

زرد، رنگِ ناپایداری و فوریت است؛ این رنگ مناسب برای القای پایداری و امنیت نیست.

زردِ روشن : مایل به سفید است و برای وضوح نیاز به یک رنگِ تیره دارد، سایه های رنگِ زرد جذابیتِ دیداری ندارند زیرا حالت بانشاط زرد را از دست می دهند و به سمتِ چرک و دودی متمایل می شوند.

زردِ تیره : القاگرِ احتیاط، زوال، بیماری و حسادت

زردِ روشن : نمایانگرِ هوشیاری، تازگی و شادی

سفید

سفید مرتبط با نور، خوبی، پاکی، خلوص و بی گناهی است و به عنوانی رنگِ کمال در نظر گرفته می شود؛ سفید معنای امنیت، عفت و پاکیزگی می دهد و به عنوانِ مخالفِ مشکی، معمولا معنای مثبت دارد، سفید می تواند نمایانگرِ موفقیت باشد، این رنگ در نشان های تشریفاتی نشانگرِ ایمان و پاکدامنی است.

در بازاریابی و تبلیغات سفید نمایانگرِ سرما و پاکیزگی می باشد چرا که رنگِ برف است، از این رنگ می توان برای القای سادگی در بازاریابی و تبلیغاتتکنولوژی استفاده کرد، سفید رنگِ مناسبی برای سازمان های خیریه می باشد و نیز فرشتگان معمولا در جامه ی سفید رنگ به تصویر کشیده می شوند.

سفید مرتبط با بیمارستان، دکترها و استریل کردن می باشد و می توان از آن برای القای سلامتی دربازاریابی و تبلیغاتپزشکی بهره برد همچنین سفید در ارتباط با سبک بودن، غذای بدونِ چربی و بازاریابی و تبلیغات لبنی می باشد.

مفهوم روانشناسی رنگهای سرد در در بازاریابی و تبلیغات 

سبز 

سبز، رنگِ طبیعت است؛ این رنگ نشانگرِ رشد و باروری، هارمونی و هماهنگی، تازگی و طراوت می باشد ، رنگِ سبز ارتباطِ زیادی با احساسِ امنیت و سلامت دارد ، همچنین رنگِ سبزِ تیره معمولا مرتبط با پول است.

سبزِ نیرویی شفابخش دارد؛ این رنگ آرام ترینِ رنگها برای چشم انسان است و بینایی را بهبود می بخشد، سبز استقامت و پایداری را القا می کند، در برخی موارد هم سبز نشان دهنده بی تجربگی و تازه کار بودن است.

در نشان های تشریفاتی سبز نمایانگرِ پیشرفت و امید است ، سبز بر خلافِ  قرمز، به معنای ایمنی می باشد و در علائم رانندگی به معنای اجازه عبور است.

از سبز برای نشان دادن سلامتی در بازاریابی و تبلیغات دارو ها و محصولاتِ پزشکی استفاده می شود، این رنگ مستقیما مرتبط با طبیعت است پس می توانید در بازاریابی و تبلیغات محصولاتِ طبیعی از آن بهره ببرید، سبزِ تیره معمولا در مفاهیم مرتبط با پول نظیر دنیای اقتصاد، بانکداری و سرمایه گذاری به کار گرفته می شود.

سبز تیره : مرتبط با جاه طلبی، طمع و حسادت می باشد

سبزِ مایل به زرد : نشانگرِ بیماری، ترس، نزاع و حسادت

سبزِ مایل به آبی : نشان دهنده درمان و محافظت

سبزِ زیتونی : رنگِ مرسوم به نشانه صلح است

آبی

آبی رنگِ آسمان و دریاست؛ این رنگ با عمق و پایداری مرتبط است و نشانگرِ اطمینان، درستی، دانش، وفاداری، هوش، ایمان، صداقت و عالم روحانی می باشد.

آبی برای سلامت بدن و ذهن انسان مفید است ؛ این رنگ متابولیسم بدن انسان را کاهش می دهد و ایجاد آرامش می کند، این رنگ عمیقا با آرامش و ملایمت مرتبط است و در نشان های تشریفاتی از آبی برای  دادن خلوص و پرهیزگاری استفاده می شود

از آبی می توان دربازاریابی و تبلیغاتمرتبط با پاکیزگی (نظیر تصفیه آب و پاکننده ها)، هوا و آسمان (نظیر خطوط هواپیمایی و تهویه هوا)، آب و دریا (نظیر آب معدنی و تورهای سفر دریایی) استفاده کرد.

بر خلافِ رنگهای گرم نظیرِ قرمز، نارنجی و زرد، رنگِ آبی مرتبط با هوشیاری و فهم است و از آبی برای نشان دادنِ دقت در محصولاتِ پیشرفته نیز استفاده می شود.

آبی رنگی مردانه است بطوریکه طبقِ مطالعاتِ انجام گرفته بیشترین محبوبیت را نزدِ مردان دارد، آبیِ تیره مرتبط با عمق، پایداری و مهارت است ؛ آبی، رنگِ برگزیده ایلات متحده امریکا می باشد

از آبی برایبازاریابی و تبلیغات غذایی و آشپزی اجتناب کنید زیرا این رنگ موجبِ کاهش اشتها می شود، زمانی که از آبی در ترکیب با رنگ های گرم نظیرِ قرمز یا زرد استفاده می شود آبی می تواند تضاد و طراوتِ زیادی ایجاد کند (به عنوانِ مثال برای لباسِ قهرمانانِ افسانه ای از ترکیبِ قرمز و آبی و زرد استفاده شده است)

آبی روشن : نشانگرِ سلامتی، التیام، آرامش، ادراک و ملایمت

آبی تیره : نمایانگرِ دانش، قدرت، درستی و جدیت

ارغوانی

ارغوانی ترکیبی از پایداریِ آبی و انرژیِ قرمز را دارد ؛ ارغوانی مرتبط با جلال و شکوه است، این رنگ نشانگرِ قدرت، نجابت، تجمل و جاه طلبی است، این رنگ ثروت و افراط را بیان می کند.

این رنگ مرتبط با خرد، بزرگی، استقلال، خلاقیت، جادو و راز است، بر اساسِ بررسی ها ۷۵ درصدِ نوجوانانِ در آستانه بلوغ این رنگ را به تمامِ رنگها ترجیح می دهند، ارغوانی در طبیعت بسیار نادر است و به همین علت در افراد تصنعی بودن را القا      می کند.

ارغوانیِ روشن رنگِ مناسب برای طرح های زنانه است همچنین می توان از ارغوانیِ درخشان برای بازاریابی و تبلیغات نوجوانان استفاده کرد.

ارغوانیِ روشن : القای حسِ نوستالژیک و رومانتیک می کند

ارغوانی تیره : القاکننده ناراحتی و افسردگی و احساسِ ناامیدی

مشکی 

مشکی مرتبط با قدرت، وقار، رسمیت، مرگ، پلیدی و راز است، مشکی رنگی رازآلود و مرتبط با مفاهیمِ ناشناخته و ترسناک است.

این رنگ القای گر معانیِ منفی در ذهن است (نظیرِ لیست سیاه)، سیاه بیانگرِ قدرت و اعتبار است و به عنوان رنگی بسیار رسمی، با وقار و معتبر شناخته می شود، این رنگ در نشان های تشریفاتی به معنای غم و اندوه است.

مشکی احساسِ عمق و پرسپکتیو را القا می کند اما به عنوانِ پس زمینه موجبِ کاهشِ خوانایی می شود، لباس های مشکی شما را باریکتر و لاغرتر نشان     می دهند و در طراحیِ گالری های هنری و عکاسی از مشکی و خاکستری در پس زمینه رنگهای دیگر برای برجسته نشان دادنِ آنها استفاده می کنند.

مشکی تضادِ خوبی با رنگهای روشن دارد بطوریکه استفاده از این رنگ در ترکیب با رنگهایی نظیر قرمز، نارنجی یا هر رنگِ روشنِ دیگری باعث افزایشِ انرژی این رنگها می شود.

روانشناسی رنگ یک علم  محض نیست و نمی گوید که کدام رنگها بد و کدامیک خوبند ؛ بلکه نشان می دهد که چه رنگهایی برای آن دسته از افراد که جامعه ی هدف شما هستند جذاب تر است

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

WordPress Lightbox Plugin